achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Sisyphos

Publicerad 2013-05-11 18:45:00 i Allmänt,

Sömnigaste dagen någonsin på jobbet igår. Endast cirka 16 samtal på 8 timmar. Försov mig men kom ändå först av alla i mitt team. Aldrig varit inne så mycket på 9gag som igår och i onsdags (dan innan röd dag). Det är nåt med svenskar och dess mentalitet inför ledighet: vet man att man är ledig nästa dag så är man genom sin mentalitet redan tagit ledigt. Inte ska man jobba ihjäl sig, se bara på norrmännen med deras 30-timmars veckor. Många svenskar tog en långhelg tors-sön och eftersom mitt jobb behandlar svenska kunder så hade vi desto mindre jobb och kunderna desto mer ledighet. Jag bestämde mig för att Googla lite boenden, barar och klubbar då en kollega frågade om jag hört talas om Sisyphos. Nej, inte annat än den grekiska myten. 
 
 
Spolar fram flera timmar senare. Powernap efter jobbet, middag, in på Aldi för att köpa en flaska rom, shotta, möta upp en väldigt full vän, åka fel för att sen bli målade med guldklitter i ansiktet av random tjejer vi mötte vid tunnelbanan som också skulle till Sisyphos. Vi fattade aldrig vad grejen med glittret var, men det var väl kul ändå. LÅNG väg att gå från tunnelbanan, minst 20 minuter. Verkade som spårvagnen med sitt teasande spår i mitten av vägen hade slutat gå. Vet inte hur många gånger jag tittade på spåret och skrattade åt ironin åt att vi gick förbi ett tågspår som skulle kunna gjort denna helvetesfärd mycket kortare. Men så mycket helvete var det inte. Våren mötte oss när vi gick förbi grönskan bredvid trotoaren. Jag blev euforisk: helt sanslöst vad gott det doftade. Min pollenallergiska väns näsborrar var helt plötsligt tillgängliga för dofterna och vi glads åt detta i vår långväga färd. Äntligen framme. Kort kö, 10 euro och svänger runt hörnet: 
 
WOW!
 
Fuck Peace & Love och alla andra festivaler du varit på. Här fanns en liten sjö med en ö av soffor mitt i, en liten sandstrand, podier, flera barar och DJ-bås, kiosker, fast food bås och nästan bäst av allt: allt hallicugent ljus. I denna övergivna och väl omhändertagna gamla hundgodisfrabrik av tegel gick man in i alla dess ändlösa gånger och korridorer för att ständigt hamna på ett dansgolv bättre än det förra. Dansgolvet med bäst stämning var nog det lilla bebop/swing-golvet där alla klappade, skrattade och var delaktiga. En tjej där dansade så häpnadsväckande bra och sexigt. Någon ställde fram en stol i mitten av golvet och lät folk antingen blygt sitta på den som en kungatron eller använda den i en av sina erotiska rörelser. 
 
Jag blev inte full på överprisölen, desto mer på stämningen.
 
Vidare bara mingla runt, tappa min fulla vän flera gånger, träffa främlingar, prata, dansa, få naiva förhoppningar om att dela lakan med någon, se sitt ragg försvinna med någon annan, träffa nya "kärlekar" var femte minut, förälska sig i stämningen, ljuset, de dova basgångarna, se en pyroman ha en eldshow i området och lysa upp hela området i takt med sina industriella metallbeats, somna i en soffa, vakna när tågen börjar gå igen, ta sig till tunnelbanan och träffa en kollega av en slump, ta sig hem....... sova för för att vakna upp när det är kväll nästa dag. I skrivande stund har jag vara varit vaken i cirka tre timmar och klockan är sju. Dags för...lunch? Middag? Jag åt ju flingor vid halv fem.
 
Ikväll ska jag på hemmafest. 
 
Nu ska jag äta.
 
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela