achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Resumé

Publicerad 2013-05-27 20:08:12 i Allmänt,

Äntligen har boendesituationen blivit löst och jag slipper oroa mig för detta mer! Ska flytta in i ett jättetrevligt kollektiv i sydvästra Berlin med två tjejer med start på söndag (direkt efter London). Äntligen - som jag kämpat för att få boende. Jag känner att jag är värd lite lugn och ro, och denna vecka är det löning plus London - det kan inte slå fel. 
 
 
Mycket regn på sistone. Berlin är inte den staden som vackrare i regn - Paris är ohotat den staden som är vackrast i regn. Nu i skrivande stund är klockan 19.45, sol och inte ett enda moln på himlen. Det är inte så där värmlebölje-varmt som det var för en vecka sedan eller två, men det är fint åtminstone, ibland lite kyligt dock. 
 
Bayern vann inte helt oväntat CL-finalen och trots att laget inte kommer från Berlin märktes det stora engagemanget av här. Jag satt på en liten bar/klubb/kaffe med en vän och såg på när fulla tyskar (inklusive en full barchef som glömt vem han höll på och high fivade alla oavsett vem som gjorde mål) och insöp en småskalig variant av en tysk folkfest: öl, testosteron-skrik och murrig barmiljö.
 
Rätt kul på väg hem att se en full man som såg ut som en neo-nazi skrika något obegripligt. Det roliga/komiska/konstiga/gulliga var att han hade en liten valp på axeln samtidigt. Jag tror inte folk riktigt kunde bestämma sig om det var läskigt eller komiskt/gulligt.
 
Ska bli skönt att börja gymma igen (inte haft tid eller ork pga. bland annat bostadsstressen) plugga tyska (samma skäl där), samt bara omfördela all energi till saker jag faktiskt VILL göra och inte saker jag måste. Jobbet är det enda måste jag vill ha här i Berlin. Jag låter mig inte själv bli slapp, jag har klara mål, jag vill alltid se och göra mycket var jag än befinner mig. Saknar att spela gitarr, saknar mina vänner hemma i Stockholm, saknar familjen, men verkligen inte på ett vemodigt abstinensliknande sätt, utan bara som ett ärligt statement för mig själv. Har bra och konkreta planer på vad jag vill göra i Stockholm till hösten och jag har inga problem med att sticka hem, mellanlanda, för att sedan ta sats till nästa äventyr. Funderar på Beijing eller/och New York i höst - två ställen jag velat se väldigt länge. Ska plugga upp lite betyg, spara lite pengar och framöver endast använda Stockholm som språngbräda för nästkommande planer. 


 
Om en vecka kommer min bästa vän hit. Som jag längtat!
 
(Se Great Gatsby i 3D. Såg den igår: väldigt bra film oavsett vad alla säger. Läs boken på originalspråk också: ett mästerverk.)

Snart ska jag iväg, sen tillbaka hit och belöna mig med lite Game of Thrones, liggandes i sängen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela