achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Weirdos, burlesque, booze and friends

Publicerad 2013-03-31 15:52:00 i Allmänt,

Jag har inte bloggat på fyra dagar.Önskar jag kunde minnas varje ord från varje konversation, varje känsla från varje tillfälle, varje sinnesförnimmelse, men framförallt kunna förmulera allt i skrift. 

Förbannelsen att uppleva massor och vilja dela med sig av allt, men ändå känna ändå känna sig oförmögen till att göra detta.
 
Så vad har hänt sen sist? Jag har fått jobb på Canons svenskspråkiga kundtjänst. Pengar. Äntligen. Haha...kan knappt blogga, är så bakis. Vad mer. Igår hade min tidning sin launch party. Överlag var det jättelyckat, men vi är rookies så vi behöver slipa på vissa saker till nästa fest. Utöver delarna av lokalen som var till för konstutställning så innehöll uppträdanden bland annat burlesque, psykadelisk musik, contemporary dance, med mera. Det bästa var helt klart burlesque, det känns för mig väldigt retro (tänker mig cirka 30/40-tals Paris, Moulin Rouge eller dylikt) och väldigt elegant. 
 
Vi höll på med förberedelserna till festen in i sista stund. Jag hjälpte till med allt möjligt: mörklägga lokalen för projektionernas/scenens skull, göre entrén till en mörk passage, fixa till baren, inventera, och under festens gång vara allt från garderobiär till nisse och bartender. Kul att så många av mina vänner och bekanta kom. Jag tror jag lyckades dra med mig cirka 25-30 pers allt som allt. jag utnyttjade vår vodkasponsor Held (Berlinbaserat märke) lite väl mycket och söp gladeligen ner mina vänner med gratis shots och enormt spetsade drinkar. "Philip...sa du om det var nåt annat än vodka i den här drinken...för jag känner inte så mycket annat" *host*
 
En vän till mig kom till festen nykter och ville dricka ikapp med mig efter att jag sa att jag "typ varit här sen halv ett och druckit sen dess", så det han gjorde var att shotta/dricka drinkar med mig i en väldigt snabb takt. Tillslut när ett gäng stod i en ring och pratade kläckte han sig ur "Jag är nog full nu" och storlog. Hahah, det var härligt. 
 
Tyvärr rundades alla uppträdanden av ungefär en timme innan utsatt tid, mycket på grund av att vi delar lokalen med en gammal gubbe som bor på övervåningen. Mina vänner stack åt olika håll, tackade för sig och jag var kvar och städade och hängde kvar lite med kollegorna. Vi städade i det som kändes som en evighet (jag ska snart iväg och städa igen), tog en drink och en joi... eller två, sen gick vi gick till en bar längre bort i samma byggnad (byggnaden är ett omgjort gammalt tegelrött postkontor) men det var inte kul. Det sög. Jag kände faktiskt att jag började bonda med kollegorna just igår och allt togs flera steg längre. Vi var inte längre enbart kollegor, igår kväll var vi vänner. En italiensk kollega som jag gjort sällskap med ett par gånger efter jobbet när vi går åt samma håll mot tåget tog kontakt med mig igår. Likaså en tjej från New York som lånade ut sin analoga kamera till mig.
 
"You suck, you don't get it"

"No one gets it. He's a photographer (pekade på en fransk kollega) and he doesn't even gets it"
 
"Well...anyways...you suck!"

Ett annat samtal med en anna kollega från Kanada.
 
"So are you speaking French or just know a few words?"

"Nah, I wasn't raised in the French parts, but had a teacher from New York with a real big thing for France. Madame Bellerose. A real treat, that woman."

"So you're not fluent?"
 
"Nah, man, but the thing is I don't like French people. Quebec, all that, too much. Snobbish fuckers."

"So you've learned French in a Know your enemy kind of way?"

"Exactly man, you're getting it, you're not that dumb, and you're not even Canadian!"
 
 
Annat tillfälle från igår:
Jag står ensam och kollar på konst och dricker öl. Går runt lite i lokalen. Fastnar med blicken på en tavla. Hon kommer fram till mig med glada bestämda steg.
 
"Hey, you okay?", och borrar sina ögon i mig som om nåt allvarligt hänt.
 
"What...yeah, thank you, I'm good. Your tone, haha, it seemed like you thought somethings was really wrong"
 
"Haha, no, just asking", sa hon och log. 
 
Sen gick vi runt och pratade om allt och inget. Vi har varit i Berlin lika länge och gled in på det klassiska ämnet som alla i Berlin verkar prata om: lägenhetssökande och boendesituation. Hon pratade om att hon hade en så kallade "audition" vilket blivit termen för när man söker boende och de/den som hyr ut verkligen går in på djupt om huruvida man anses lämplig för att hyra eller inte. Så många söker via en hemsida som heter Wg-Gesucht, så hyresvärdarna blir jättekräsna. Min italienska kollega  berättade att hon mannen och kvinnan hon blev intervjuad av var veganer och hon fick absolut inte ens äta eller äga annat än veganprodukter. Så då var hon ute ur leken. 
 
 
"I think you're weird...but I like you"
 
"Wow...weird..hmm, the good kind right."
 
"Yup. I'm also weird, that's totally fine. We can be weird together."

"Uhm okay."
 
"Yeah, next time we should have a Weirdos Theme Night!"


 
 
Träffade lite väl mycket svenskar. Träffade till och med folk från Älvsjö. Det var indirekt mitt fel att dessa kom eftersom jag hade bjudit folk och bad alla jag bjudit att ta med sig vänner. Damn small world, curse you! Berlin, ack du lilla hipstermecka. För nära Sverige för att undvikas, så som London.
 
De jag hade bjudit till festen var ute och slirade i vanlig ordning så som vi skitungar gör när stora helger kommer. Alla skäl för att få dricka, du vet.
 
Jag var kvar och
 
Är en zombie idag, men måste sticka till festlokalen om en stund och städa. Good God, detta blir intressant. 
 
Bilder från alla spektakel finns på min FB och Instagram. 
 
Hörs senare
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-03-31 22:57:21

Imponerande! Kul att ni var nöjda med promo festen. Får ni aldrig huvudvärk av allt detta?
Släktingen back there

Postat av: dim

Publicerad 2013-03-31 22:58:58

Häftigt! Får ni aldrig huvudvärk?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela