achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

En update som inte är kronologisk

Publicerad 2013-06-08 23:07:14 i Allmänt,

Jag var ledig i onsdags och då kom bästa vännen Hannah på morgonen. Vi turistade lite, jag visade henne gamla Gestapo kvarteren, Hitlers bunker, judiska memorial med cementblocken och allt "typiskt" turistisgt i centrum, Brandenburg Gate, et cetera. Det är sanslöst fint väder här, runt 25 grader. Igår var vi ute på en närliggande sjö, hyrde ro-båt, hade med oss mat och hade en riktigt avkopplande dag. Jag blev brun direkt. På kvällen (i torsdags) hade vi (genom Hannah och hennes kontakt med en kändis) VIP-biljetter till en rockkonsert vid Zitadelle Spandau, Det var riktigt mäktigt (fullsatt i fin miljö) och efteråt fick jag gå backstage och skaka hand med en av mina stora idoler. Skön och märklig känsla!

Hannah och jag skämmer bort varandra, jag jobbade i fredags och Hannah var och shoppade på Berlins största shoppinggata. Hon kom hem med flera påsar vill jag lova - precis som väntat. "Alltså...jag hade shoppat minst tre gånger mer om jag var i London eller Paris...nu blir man så tagen av Berlin som stad och alla intryck att man inte riktigt tänker på shopping just nu." Jag har köpt riktigt snygga boots, Fått återbäring (6000 kr, man tackar!) och ja, det finns lite att klaga på just nu. 

Sista kvällen med Hannah, sen drar hon imorgon. Segt. Men jag ska hem till Sthlm den 19:e juni, då ses vi igen. 

En mycket konstig men fin dag. Relationsdrama som slutade i en totalt upplyftande "carpe diem" känsla. Vi drog till Flughafen Tempelhof som är en flygplats turned into park med ett gigantiskt fält för hurtiga atleter och avslappnade picknick-entusiaster. Sol, öl och gott snack på det så blev det en riktigt fin dag. Hannah åt sin först (ever!) döner. Inte från det bästa stället, men hon fick mersmak. Jag är så trött som om jag vore turist här. Ska sova ut imorgon och bege mig till Mauer Park för lite söndagsmarknad. 
 
Hemma väntar en ny iPad, nya svarta Converse, vänner, sol, en ivrig hund, en "jag vill inte erkänna att jag saknar honom men det gör jag ändå"-familj, bra väder (stort frågetecken, det är trots allt svensk sommar) och en förmodligen härlig slags minisemester. Känna av lite hur mycket eller lite jag faktiskt saknat Stockholm och Sverige. En liten teaser. Sedan tillbaka till Berlin efter två veckor. Det har varit motigt, men som jag har det nu så känner jag att allt varit värt det. Vissa vänner och bekanta har glidit ifrån mig, men jag har å andra sidan funnit andra bekantskaper och lättare med distansens hjälp kunna sätta finger på viktigt/oviktigt i mitt liv. 
 
 
I'm preaching to the choir, men ändå. I skrivande stund dricker jag te och tar det lugnt, nyss hemkomna från en lång dag i solen. Får se om jag rör mig ut i klubbdimman eller inte, men svårt att lämna Hannah sin sista kväll.

Fyra underbara dagar tack vare dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela