achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Singing in the rain

Publicerad 2013-07-29 23:50:28 i Allmänt,

Fanns inget att göra på jobbet så jag drog hem en timme tidigare vilket betydde att jag redan var hemma runt fyra.  Så förmånligt att börja klockan sju så dagarna känns mycket kortare. Det blev direkt att förbereda middagen för min nya rumskompis och med hjälp av min nuvarande rumskompisar (vi bor totalt tre här) så var vi ett utmärkt team. Jag hade bestämt att vi skulle göra spinatpaj med fetaost och bulgur med sallad. Så jävla gott!
 
 
Vi hade det riktigt trevligt och jag lyssnade med spetsade öron på all tyska som blandades med Arnold Schwarzenegger-aktig engelska. Okej, nu ver jag elak, folk är inte SÅ dåliga på engelska här. De är klart över snittet. Förresten: tyska och svenska är inte SÅ likt ju högre nivå man kommer. Inte för jag är på hög nivå just nu, jag har bara kommit till insikt med att det är lite förskönat att det är så förbannat likt så som alla tyskar påstår att det är. Nope.
 
Läppjade på ett av tysklands bästa viner, drack ovanligt god fransk äppelcider, Etiopiskt kaffe, matkoman fortsatte, glass och frukt, mörk choklad och bäst av allt: dans i regnet. Eller ja, det var inte lika mycket dans som totalt gå lös i regnet genom att springa och hoppa i varje lite vattenpöl, gärne så resten fick så mycket vatten som möjligt på sig. Kändes verkligen som det där ögonblicket i Perks of Being A Wallflower:
 
I swear in this moment we were infinite. David Bowies "Heroes" mentalt som bakgrundsmusik. Svårt att förklara, men utan att bli för metaforisk kändes det så sjukt uppfriskande att äntligen få regn efter denna snudd på hemska värme som gick närmare 40 grader vid sina varmaste pikare. Själsligt renande med ösregn.
 
 
Ska se om hur många böcker jag hinner läsa ut denna vecka. Läste precis ut Beatrice & Virgil av Life of Pi-författaren och är nu inne på Satanic Bible som handlar om en man som grundade satanistkyrkan och hoppade sedan av och skrev efter ett tag ner alla grundpelare i religionen och gjorde jämförelser med världsreligioner och små sektliknande religioner. Skrämmande hur snyggt han rationaliserar allt och får det att låta snudd på logiskt och till och med klokt. Har laddat ner massa böcker på iBooks och ser fram emot att faktiskt läsa (bland annat) originalet Alice in Wonderland på engelska. Är så taggad på min kurs på SU om en månad där det är litteraturvetenskap blandat med skriva. 
 
Lär inte ha ett skit att göra imorgon heller så blir väl sjön efter jobbet såvida det inte regnar. Kanske även bio, sa någon. 
 
Haft en galet härlig kväll. Ska se Breaking Bad sen sova.
 
Natt mina kycklingar. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela