achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Vildsvin, utsikt och rödvin

Publicerad 2013-08-06 23:21:48 i Allmänt,

Upptäckte igår efter jobbet att min sjö är helt förstörd med all sin algblomning. Min kollega sa att alla dessa sjöar i Berlin är som polar som aldrig görs rena. Vidriga. Geggiga. Uäh. Var ska jag nu ta vägen?
 
Nä,  så jag och V drog hem till mig istället och började preppa middagen. Blev pastasallad med spinat, fetaost, egengjord balsamico, med mera. Alla skrattar åt att jag äter så mycket pasta, men jag är freakishly beroende. God mat dock. Där satt V och min nya rumskompis och jag blandade smarta påståenden med fullständigt idiotiska sådana. Yttrade mig nåt att Rammstein är skrämmande tyska i sitt sätt. Min vän förstod, men inte min tyska rumskompis. PK-nivå sänkt till minus.
 
Sen blev det franskt rödvin och mörk choklad. Hade sällskap i sängen. Katten. All pussy jag kan få i nuläget. En otroligt vacker katt med mörkgrå jättelen päls och orangea starkt lysande ögon. Ser ut som självaste Djävulens katt.
 
Rätt bra sömn, upp och jobba, trist och seg dag, körig, sömning, träffa vän efter jobbet och nu kom högpunkten för dagen: Teufelsberg, den övergivna Brittiska/Amerikanska spionanläggning på en kulle på Berlins högsta punkt. Makalös utsikt. Men vägen dit var svår Vi nådde till en sjö för nakenbadare. Mycket korv med bröd där, så att säga. Gick runt i cirklar, åt förbannat god glass, kom till stället efter jävligt mycket gående - svettiga, hoppfulla, jag ville inte ge mig trots att min vän sa "Ska vi inte ta det där imorgon istället?"
 
"Nein", röt jag
 
Vi kom till entrén. Svårförklarat. Tänk dig som en gammal Bond/spionfilm. Stora vita parabolliknande ting, men med Berlins signatur vilket självklart är det (i min mening) karismatiska klottret. Kullen hade sedan britterna/amerikanarna dumpade det efter kalla kriget använts som partyzon för festsugna hedonistiska berlinare. Stället hade blivit ägt av staden Berlin för att 1996 säljas till privata (ekonomiskt floppade) ägare som ville göra bostäder av skiten. Finns spår av det fortfarande. Allt står på en grund som Hitler ville göra till en del av Germania/Tredje Riket, nämligen som ett slags kulturcentrum uppepå kullen. När jag var i Santa Cruz och en kulturinstutition var på en kulle var det i alla fall inte av blodröda skäl. 
 
Jag och min vän försökte smyga oss in. Keep out stod det överallt. Fanns ett hål, men fanns vakter överallt och det stod till och med på engelska i entrén att alla korkade påhitt skulle polisanmälas, så vi betalade enté till en extremt hög man som kallade sig "guide" och så var vi inne och fick leka relativt fritt. Såg ut som Kater Holzig där uppe på kullen: klotter, möbler, barer överallt. Har hade det härjats, och "guiden" sa även att det hade varit mycket besvär med eldar och annat (fortfarande farlig giftig mark och man vet ännu inte vilka faror som lurar för allt lämnades väldigt abrupt) så därav blev det förbjudet för allmänheten. 
 
Botade nog min höjdrädsla idag. Träffade ett par spanska tjejer som spelade in en slags musikvideo högst upp i ena paraboltornet. Ekot var vacket, likaså tjejens röst och gitarr. VIsade sig att bara man hävdar att man är konstnär får man komma in gratis, de stödjer den verksamheten och allt klotter och andra artistiska bidrag gillas.
 
Ösregnade hela kvällen och ösregnar nu. Blev jagad av ett vildsvin på väg hem, skojar ej. Rädd och chockad. "De är jätteaggresiva fick jag höra." VIlken lättnad, tänkte klappa ju.
 
 
Blöt, mätt på god kebab och sömnig.
 
Nu lite vin och Breaking Bad
 
Godnatt
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela