achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Första jobbdag

Publicerad 2013-04-02 21:59:45 i Allmänt,

Hade en fin kväll igår. Tände ljus och kom ikapp med mina serier. Vägrade gå till jobbet och städa upp då flera kollegor hade bangat på att hjälpa till då de ansåg sig vara för bakis. Lojalitet. Tände ljus, åt jordnötssmör, drack te och tittade på mina favoritserier: Californication, Walking Dead och Game of Thrones, ett avsnitt vardera, det senaste av varje.
 
Hade lite svårt att sova, var nervös inför första jobbdagen nästkommande dag, alltså idag. Sov bra, kom upp i tid, men svårigheterna var att hitta till kontoret i Potsdam som ligger i en helt annan stad. Blev väl kanske 2 h dörr till dörr, mycket tack vare min förvirring. Det innebar att jag gick upp klockan sex. Jag började klockan nio och jobbade till fem, men skulle vara där klockan åtta och skriva på kontrakt/göra lite pappersarbeta (det är ett helvete med tyskt pappersarbete, och jag har inte ens börjat med bankkonto och folkbokföring.) Uäh, better get it over with. 
 
Kollegorna var sköna: I vår grupp (eftersom vi går utbildning) var det tre (jag inräknad) från Sverige, en från Norge, tre från Italien och en från Alsasse. Vår team leader blev en quirky funny American lady från Connecticut som genom sina tyska rötter "gift dig aldrig med en tysk" förstås hittade en tysk och flyttade till Berlin. Klyschigt va. Hon upprepade saker som "Good times" varannat ord och hade ett kraftigt beroende av cherry chopstick. "I go through these SOB:s like a knife through butter. I think I must use like forty of these per year. Gosh."
 
Härlig dag, många skratt, pumpande av info, fina miljöer och gissa om jag var trött när jag kom hem. Fick dock skjuts (med bil!) av min kollega från Alsasse, en cirka 35 årig mycket jordnära man. Vi pratade om allt om relationer till karriärsmål, det var ett fint möte och fina samtal utbyttes. Jag njöt. Saker som lät intima berättades i förbifarten. "And then I went bankrupt and started to think of what I REALLY want in my life....and I came to think of that I only want to travel, live in a place I love and meet good people. Have the opportunity/create me the opportunity to make interesting career choices. That's all I want, basically. Like you said, FUCK age. It's here and now. Everyone ages, everyone has a different life...what can YOU do about YOURS, you must ask yourself."
 
 
Kände mig helt utan skäl som världens sämsta roomie idag. Min roomie och jag överlappar varandra just nu, hon har sitt jobb och jag har mitt. Ändå pratade (utan att komma någonstans) om huruvida min standpoint var att inte vilja ta något för givet, och hennes var att hon köpt mat och nödvändigheter. Ville inte vara den där asshole roomien som tar allt för givet. Hon jag bor med nu är neat, hon städar och lagar mat, visst ska hon ha saker på sitt sätt men det mesta är ändå strukturerat på ett trivsamt sätt. Jag ska bara se till att få det att kännas som att båda gör/ger lika mycket så länge vi bor med varann. Blev lite trötta missförstånd ikväll.
 
Tydligen så har vi en lägenhet direkt över en lägenhet på grundplan som är i direkt anknytnining till en närliggande pub. Där är basen, praten (snarare skriken) och musiken rätt hög, lyhört. Första gången jag upplever denna lägenhet lyhörd. Jag knackade på hos ägarna av lägenheten och antog att tonåringar bodde där, helt ovetande om att puben och lägenheten var samma så att säga. Weird. Men nu vet jag. Får se om jag kan sova bekymmerslöst i natt då
 
 
Godnatt. Ska till mitt fucking nya heltidsjobb imorgon. Är stolt att jag fixat saker så bra so far.
 
Godnatt
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela