achtungberlin.blogg.se

Bor i Berlin och skildrar mina tankar och upplevelser kring detta. Ocensurerat.

Experience is the best teacher

Publicerad 2013-04-11 20:43:41 i Allmänt,

Alla år vid skolbänken, alla timmar svärandes över tjock obegriplig kurslitteratur kan inte mäta sig med ett liv där du ständigt är i rörelse och utforskar nya platser, människor, kulturer och plockar på dig minnen för livet. Du lämnar plats efter plats med allt större ryggsäck bestående av alla möten och platser - upplevelser du aldrig någonsin kan sätta ord på, utan endast halvdant men ivrigt försöka formulera för dina vänner och bekanta. Är delad glädje dubbel glädje, eller spelar det någon roll? Tveksamt. Finns massa grejer, däribland denna resa till Berlin, som jag inte skulle kunna göra med någon av mina bästa vänner - de är nöjda med vad det har och jag är rastlös. Det skär sig i intressen, prio och personlighet. Så nu har jag mitt (temporära) liv här, allt är bra och nyttigt, allt är i en bubbla, saker händer hela tiden, dagarna smälter ihop i varandra, folket är intressant, mer som jag än folket hemma, jag kan maximera mina intressen och personlighet. Sagt det förr: Aldrig varit så här bekväm i en stad, någonsin. Bryr mig inte om hur länge jag stannar. Satt en slags gräns i augusti, för saker kallar hemma, ska börja plugga och så vidare, finns saker att fixa. Låter flummigt, men trots ny stad och nytt liv är inget definitivt för mig. Har bestämt mig för att inte vara länge på ett och samma ställe från och med nu, utan se mycket innan jag nöjer mig med ett ställe permanent. Visst så saknar jag folk hemma, vissa (men långt ifrån alla) vänner och bekanta bor kvar i Stockholm, men den största dragningskraften att åka hem igen vore ändå för studiernas skull. Mer eller mindre flummiga kurser kan jag ta på distans (exempelvis här från Berlin), men om vi snackar att ta sig i kragen så ska jag definitivt plugga i Sverige. Får väl söka jobb hemma parallellt med jobbet jag har nu. Ganska betryggande att kunna hinna sticka hem och sen inom veckor/dagar ha en lön som dyker upp på kontot. Uppsägningstiden är kort nu, lönen är bra och förutom att jag inte lyckas hitta något long term contract på boende så har jag allt som behövs för att stanna här i Berlin så länge jag vill
 
_____
 
Min vän berättade om att hans rumskompis som är snickare hade slagit på samma spik i över en timme och jag frågade samtidigt honom var kokainet från hemmafesten försvann - ironin blev komisk. 
 
 
___
 
 
Just nu är min rumskompis iväg och köper godis till oss. Jag röstar på film-mys.
 
Imorgon ska jag ha after work med min klass på jobbet. Vi får supa upp 10 euro var i team buildingsyfte. Resultatet av det återstår att se, hehe...
 
I helgen blir det barrunda/alternativt Berghain. Efterlängtad helg!
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-04-14 21:27:02

Den mesta patetiska bloggen jag hamnat på i hela mitt liv.

Svar: Skönt att du orkar bemöda dig att säga det. Hoppas allt är väl :)
Vemvet

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vemvet

Vemvet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela